RC modellek

Ez a blog az RC modellezésről szól. Szeretném az alapoktól kezdve összegyűjteni a hasznos információkat, tudnivalókat erről a tuti hobbiról.

Szavazás

Friss topikok

  • Andrea Szappanos: Aki szeretné bővíteni az RC hajó gyűjteményét vagy alkatrészeket vásárolna, annak van egy nagyon j... (2013.07.14. 11:01) Mit is jelent az RC modellezés?
  • Andrea Szappanos: Szia, én Rc autókat szoktam rendelni, mégpedig innen: shop.modell.hu/rc-auto.html. Itt a vevőszolg... (2013.07.14. 10:58) A modellezés
  • Patris: P.s.: rcoffroad.pecsielet.hu/ Ezt nem láttam a listában. Ahogy a www.nemesikle.hu -t sem. Ezek ... (2010.08.26. 08:06) A pályák megközelítése
  • Rcmodellezes.blog: A hiba javítva a képen, köszi hogy szóltál öcskös!! Én is remélem, hogy egyszer eljutok oda, hogy ... (2007.12.19. 20:22) Az RC-modellek tömegtermelése, fő csoportjai

Utolsó kommentek

  • Andrea Szappanos: Aki szeretné bővíteni az RC hajó gyűjteményét vagy alkatrészeket vásárolna, annak van egy nagyon j... (2013.07.14. 11:01) Mit is jelent az RC modellezés?
  • Andrea Szappanos: Szia, én Rc autókat szoktam rendelni, mégpedig innen: shop.modell.hu/rc-auto.html. Itt a vevőszolg... (2013.07.14. 10:58) A modellezés
  • Patris: P.s.: rcoffroad.pecsielet.hu/ Ezt nem láttam a listában. Ahogy a www.nemesikle.hu -t sem. Ezek ... (2010.08.26. 08:06) A pályák megközelítése
  • Patris: Szia! Csak azért írok, hogy tudd, nem vagy egyedül, és úgy gondolom, hogy kell egy ilyen blog, am... (2010.08.26. 08:03) A pályák megközelítése
  • Shippy: Nekem még csak most fordult a figyelmem a modellezés felé. Egyelőre még csak egy kis mikro helikop... (2009.02.17. 11:21) A modellezés
  • Utolsó 20

Linkblog

A pályák megközelítése

2008.01.07. 01:57 RC-blog

Itt a sok melóval összehozott google térképem!
A sárga brüttyök az offroad, a lilák pedig az onroad pályákat, területeket jelölik:


rc onroad Ausztria

rc offroad Ausztria


Nagyobb térképre váltás

rc offroad itthon


Nagyobb térképre váltás

rc onroad itthon


Nagyobb térképre váltás

2 komment

Címkék: térkép rc onroad rc offroad rc pálya

On- és Offroad pályák

2008.01.06. 16:18 RC-blog

Onroad pályák és onroad autóknak megfelelő aszfalt”foltok” itthon:


Próbáltam összegyűjteni kiépített pályákat az interneten, nem mondhatom, hogy elégedett vagyok az eredménnyel.

Sajnos Magyarországon elég kevés, profi pályát találtam, de lehet, hogy sokkal több van, csak nincs honlapjuk, vagy más módon sem fedezhetők fel online módon.
Keresgéltem fórumokon is, sokan csak a kihalt parkolókat használják, (közelben lévő onroad pálya hiányában) főleg onroad rc -sek.

Az offroad pályákkal is hasonló a helyzet.

Kutakodásom alatt arra ébredtem rá, hogy Ausztriában kimagaslóan kedvelt ez a hobby, a magyar határ közelében is, (és persze távolabb is) rengeteg, jó minőségű on - és offroad pálya üzemel.
Ez talán a nyugati határ közelében élőknek kedvezhet, ha mindenképpen pályán akarják kipróbálni autó modelljüket.

Íme az internetes keresgélésem eredeménye: Remélem azért hasznotokra válik!



Beltéri onroad pálya:






















Onroad pályák és onroad autóknak megfelelő aszfalt”foltok” itthon:


  • Budapest, Info-park
  • Gyöngyös: Déli külhatár és a Temesvári utca kereszteződésénél



Kültéri onroad pálya:















Friss adatokat, és működő offroad pályákat

az rcoffroad.hu oldalon találtam. Ezeket fel is sorolom, részletek az oldalon, térképek itt, a lap alján!!!

térképek új bejegyzésben!

kültéri offroad:



  1. Átrendezhető onroad-offroad pálya Zuglóban, a XIV. ker. Gvadányi u. 67 (Castrol benzinkút mögötti) iparterületen belül, a barack színű csarnokban. A pálya szőnyeges, átrendezhető onroad-offroadra, igény szerint. Pályahossz: kb. 90m Területe 12 x 18 méter. A vezetőálvány kb. 2.5 m magas, acélból hegesztett, 8-10 fő részére alkalmas. Lehet jönni akár 1:8-as nitrós gépekkel is, a lényeg a szivacs, vagy rallye kerekek használata.
  2. Bokor Ring - Bokor község: A pálya agyagos talajú, 300m hosszú.

  3. Pörgető Pálya – Cegléd: Feketefölddel kevert barna homok, hossza 250m
  4. Szolnoki pálya – Szolnok: A nyomvonal hossza: 225m, Anyaga: agyagos föld

  5. RCOR pálya - Halásztelek: A pálya 320 méter hosszú, melyet 6 ugrató tarkít, és számos kanyar teszi technikássá. A talaj löszös-homokos, felszíne tiszta homokkal terítve és keverve, változó vastagságban.
  6. Törökbálinti pálya: pálya megközelíthetősége: A Cora fele menet az M0 híd után, nem kell elfordulni balra, hanem egy olyan 100m-re az elágazástól van jobbra egy elején köves, majd föld út, amin kb. 50m után egy offroad pályába ütközöl
  7. Rc-Ring, Debrecen: 326 méter hosszú, 4 ugratóval, egy 5-6 méteren farönk-rázatós kanyarral. Weboldal: rcx.hu
  8. GrimRC offroad Budapest  Webolda grimrc.com
rc beltéri offroad pálya

























Rc offroad Ausztriában:


  1. Dellach, Austria.
    Részletek: mbg-dellach.at.tt
  2. Offoad pálya Meidling közelében.
    A térkép és egyéb infók itt: www.msv-woelbling.at.tf
    Kb . 350méter hosszú, kemény agyagos pálya.

Rc onroad Ausztriában:

  1. RC Onroad pálya Ausztria, Pandorf
    A pálya 200méter hosszú, 2 meredek kanyar teszi izgalmassá a versenyeket.
    A pálya mellett van egy 50 férőhelyes parkoló.A versenyzők kényelmét szolgálja a központi, 220V –os áramellátás és vízcsap.
    rcparndorf.at
  2. RCC-Grafenwörth – Onroad pálya Bécs közelében. (Bécstől 60km)
    rcc-grafenwoerth.at
  3. Kül- és beltéri onroad pálya!!!
    Hely: Wiener Neudorf, Tennisstrasse 1
    Beltéri pálya: 30 méter hosszú, 16 méter széles, a pálya különleges filc anyagból készült
    beltéri pálya
    Kültéri pálya:
    kültéri pálya

Nos hát, igen.. Ausztriában tényleg sok RC pálya van, gyorsan találtam a neten kb. 20 helyet. A weblapjukra látogatva, nagyon szépen kiépített, folyamatosan karbantartott és folyamatosan megújított pályákat találtam. Az a baj, hogy ez sokunknak messze van, még autóval is.

Hirtelen ennyit a pályákról, talán még bővítem ezt a topikot!



Szólj hozzá!

Címkék: pálya onroad offroad rc pálya rc verseny

Onroad vagy offroad?

2008.01.04. 00:43 RC-blog

Az onroad és offroad autók között  több különbség is felsorolható:


Némelyik eltérés már első ránézésre szembetűnik, némelyik viszont kevésbé észrevehető az avatatlan szemnek, ezek a szerkezetbeli, felépítésbeli különbségek.

Az onroad


autók futóművét tekintve alacsonyabb felépítésűek az offroad társaikhoz képest,éppen ezért jó minőségű aszfalton, betonon, vagy speciális beltéri pályán nagy sebességet képesek elérni, mérethűek, megtévesztésig hasonlítanak a versenypályákon száguldozó és az utcákon közlekedő járművekhez. És valóban, az onroad gépeket jobban "felcicomázzák", vagyis nagyobb hangsúlyt fektetnek a kasztni kinézetére.

Két-, vagy négykerék meghajtással, és az adott körülményeknek megfelelő gumikkal felszerelve stabilak és könnyen vezethetőek aszfalton, burkolt utakon! Nevezhetjük őket országúti autóknak. Terepre nem valók!!!

Egy kültéri onroad pálya: Ez az igazán megfelelő hely a verdák  képességeinek kipróbálására, és persze  komoly versenyek helyszíne is lehet!kültéri rc onroad pálya



onroad


 








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az off-road járművekkel

bátran nekivághatunk a burkolatlan terepnek, szinte mindenhol vezethetőek. Nagyméretű gumik, hosszú úton mozgó lengéscsillapítók jellemzik ezeket a "nagylábú" modelleket. Legyőzik az akadályokat, a homokot, a terep egyenetlenségét, akár egy udvar is megfelelő helyszín a működtetéséhez. Lehet velük kopratni a földes úton, kavicson, a murva is jó, csak az már elkoptatja a gumikat nagyon!
Ezeket a kínzásra építették, (persze azért vigyázzon a sajátjára mindenki ;) ) nem kell őket félteni! Bátran neki lehet rontani velük a különböző természetes, vagy mesterséges ugratóknak, akár a háztetőre is feldobbanthatunk velük! :)

 

A végére pedig néhány kép a kedvenceimről, a terep kis szörnyetegeiről! Csemegézzetek! ;)
rc felfüggesztésItt látszik igazán, milyen hosszú úton képes dolgozni a futómű!! Ennek köszönhető a jó terepjáró képesség, és hogy jókat lehet az offroadokkal ugaratni.


 


 



Monster 1.

rc monster





















Monster 2.

monster






















Buggy 1.
buggy rc





















Truggy
buggy




















Buggy 2.
rc buggy
















 

Szólj hozzá!

Címkék: pálya monster buggy rc autó onroad offroad rc pálya

Az RC modellek típusai 1. – Az autók

2007.12.03. 23:49 RC-blog

RC- CARS

Mint mindig, most is az alapoktól kezdem, így talán azok is kedvet kapnak a modellezéshez, akik nem ismerik még ezt a területet!

Mivel a modellek több kategóriába sorolhatók, ezért lebontom egyesével az osztályokat, hogy mindegyikkel részletesebben foglalkozhassak.

Az első az autók csoportja lesz, mivel a szavazás, és a hiányos, (de pótolható) tapasztalataim szerint is ez a legkedveltebb a hazai körökben, és én magam is ezt a kategóriát kedvelem legjobban,

A Wikipedia szerint a rádió távirányítású autók motorral felszerelt, távolról irányítható modellautók. Ki gondolta volna! :)

Benzines és elektromos hajtású autómodell is létezik. Ezen felül még két fő csoportra oszthatjuk az RC autókat, az egyik csoport a jó minőségű beton, vagy aszfalt útra, versenypályára való onroad, a másik pedig a terepre szánt, offroad kivitelű autók.

Nekem inkább az offroad kivitel a szimpatikus, mert azt szinte bárhol lehet hajtani. Ha aszfalton akar menni vele az ember, úgyis le lehet ültetni a futóművet elég alacsonyra, és a buggy –k hoz is lehet kapni aszfaltgumit. Az onroad modellek is frankók, de nekik már nagyon jó minőségű pálya kell, mert olyan alacsonyan vannak, hogy majdnem minden kis kavicson, bukkanón fennakadnak. Szóval nem a vidéki terepre valók. Azért ahol van a közelben jó nagy, üres és tiszta parkoló, azért ott jókat lehet nyomulni az onroad gépekkel! A legjobb terület számukra a kiépített pálya, de sajnos ilyet (ami Magyarországon van, és működik is) nagyon keveset találtam a neten, a kiírt versenynaptárak is 2005 – 2006 ! –os dátummal ékeskednek a legtöbb oldalon. Ez elég szomorú helyzet az elszánt onroad rajongóknak, de majd mi próbálunk javítani a helyzeten!
(Azért találtam ám jópárat, nem kell annyira elkeseredni! De úgy vettem észre, hogy sok pályának nincs még saját weboldala. -jó hir! :) )

forrás: Wikipedia.org:  Radio-controlled car

Szólj hozzá!

Címkék: onroad offroad rc autók autó modellek rc cars rc kategóriák

Az RC-modellek tömegtermelése, fő csoportjai

2007.12.03. 23:47 RC-blog

 

Tömegtermelés

Mára már ezerszám elérhetők a különböző típusú RC járművek.

Az RC modelleket két fő csoportra oszthatjuk a felhasználásuk szempontjából. Az egyszerűbb felépítésű, nyilván kiskorú gyerekeknek szánt modellek a

  • játék RC-k, angolul  „RC-Toys”
játék RCjáték RC



















A másik kategóriába tartozik minden más RC modell
, amelyek már komolyabb technikát képviselnek, ezek leginkább felnőttek számára készültek.

Ezt a csoportot nevezzük „Hobby-kategóriának”

Mióta szétvált a játék, és a hobby RC kategória, azóta jellemző az RC modellekre, hogy külön elemekből állnak, vagyis „moduláris” felépítésűek. A játék RC-knek általában egyszerűbb elektronikájuk van, ezekben gyakran a vevőt és a szervomotort is egybeépítik. A játék RC –k alkatrészei egyedi, leginkább csak a játék kategóriába tartozó modellekhez használhatók, és általában csaknem teljesen lehetetlen átültetni ezeket más modellekbe, mert nem kompatibilisek egymással.
 

Hobby kategóriájú RC


A hobby kategóriába tartozó modellek „moduláris szerkezetűek”, vagyis különböző, cserélhető, szerelhető elemekből álló konstrukciók.

 

A legtöbb autó, hajó, és repülőgép modellbe be tudjuk építeni a különböző gyártók által forgalmazott alkatrészeket, így például lehetőség van rá, hogy egy RC autó alkatrészeit pl. egy hajóba átszereljük. Ennek nagy előnye, hogy pl. egy motort több különböző vázba is bele tudunk építeni, anélkül, hogy még egy, teljesen felszerelt modellt meg kellene venni. Így megtehetjük, hogy egy motorral egyszer pl. egy autót hajtunk meg, aztán rövid szereléssel átültetjük ezt a motort egy hajóba, és annak a hajtására használjuk az erőforrást.

Bármennyire is kompatibilisek az alkatrészek, a repülő és a földi, (illetve vízi) modellek vevőegységét biztonsági okokból kimondottan tilos és illegális átszerelni és felcserélni, mivel a legtöbb országban törvényileg szétválasztják a légi illetve a földi modellekre vonatkozó rádiófrekvencia tartományokat. Ez elég fontos biztonsági intézkedés, illik mindenkinek betartani!

A modellirányításra engedélyezett frekvenciák

A legtöbb gyártó már kínál „frekvencia modult”, (közismert nevén kristályt) ami egyszerűen az adó hátuljába helyezhető, ami megváltoztatja az adó által kibocsájtott rádiójel frekvenciáját, így tetszés szerint választhatunk saját csatornát modellünk irányításához.

frekvencia kristályok:
Néhány ilyen modul alkalmas szintetizálásra. A szintetizálás azt jelenti, hogy nincs egy csatornának megfelelő kristály, hanem a vevő egy nagyfrekvenciás kristályvezérelt oszcillátorból egy processzorral leosztja az adónak megfelelő frekvenciára, tehát a vevő ráhangolható bármelyik csatornára, (a frekvencia sávon belül), kristály csere nélkül.

A modern digitális rádiókban (amivel zenét vagy híreket hallgatsz) vagy a TV-ben mind ezen az elven keresed az állomásokat. Keresés közben fut a frekvencia, átfésülve a sávot, és amikor találkozik egy adó frekvenciájával, egy jel visszacsatolásnak köszönhetően leáll, így ráhangolódik az adóra. A klasszikus RC berendezésben az oszcillátor stabil frekvenciáját a kristály biztosítja, és a bemenő kör (antenna) a frekvenciasávot (27vagy35vagy40 MHZ) átfedő széles sávra van hangolva.

A hobby kategóriába tartozó modellek nagyon jól hangolhatóak, nem úgy, mint a játék modellek. Például az autóknál gyakran tudunk állítani kerékösszetartást, kerékdőlést, és gördülési szög beállításokat, ugyan úgy, mint a modell valódi megfelelőjénél.

Savage modell első felfüggesztése:














Minden modern rádióadó támogatja a különböző funkciók finombeállítását a modell könnyű üzembe helyezéséhez, és beállításához. Így pl. az adón található potméterek segítségével könnyen beállíthatjuk autónk egyenes futását, illetve a gázt adagoló szervó finomállításával az alapjáratot.

Ezen adók legtöbbje alkalmas az egyes modellek igényeinek megfelelően a különböző funkciók elegyítésére.

4 komment

A rádióirányítású modellek fejlődése

2007.11.20. 23:30 RC-blog

A rádió-távirányítású modellek kialakulásának története:

A rádió-távirányítás modellekben való első általános felhasználása csak az 1950-es évek elején kezdődött meg, ezek még nagyon kezdetleges, egycsatornás, saját készítésű szerkezetek voltak, a komolyabb vezérlők sorozatgyártása csak később indult meg.
 

Kezdetben gyakran csak gátlóművet (gátlómű: az olyan szerkezet, ami a súly vagy rugó által forgatott kerékrendszer forgását ütemesen szabályozza, lassítja) vagy (gyakran gumimeghajtást) használtak a modellek mozgatásához, nem léteztek még a mai fejlett elektromos és benzines, tenyérnyi motorok.

Később a szériagyártású modellező szettek már gyakran magukban foglalták a földön álló jeladót, az egyetlen vevőt pedig a gépbe építették, így a hosszú, ostorszerű antennával felszerelt repülők már teljesen elszakadhattak a földtől.

Ezek a korai rendszerek változatlanul „super-regenerative” áramkörökkel működtek, amelyek zavarták egymást, ha egy adott távolságon belül volt a két jeladó. 

A technika rohamosan fejlődött, aminek eredményként a modellezéshez szükséges felszerelések tömege egyre jobban csökkent, ezért a modellezés egyre gyakrabban, és több területen került alkalmazására.

Később az egycsatornás jeladókat leváltották a többcsatornások, és a rádiójel rezgésszámának megválasztását lehetővé tevő frekvencia-stabilizáló kristályok még nagyobb szabadságot adtak a modellirányítás fejlődésének.

Az erős akkumulátorokra való egyre nagyobb igény is bizonyította a rádió-irányítású modellek sikerességét.

A 1960-as évek elején megindult a tranzisztorok gyártása, és ez az esemény teljesen felforgatta a benzines és elektromos motorok irányítására használt adóvevők sorsát, amelyek ez által még egyszerűbbek lettek.
A „super-hetrodyne” áramkörök megjelenése lehetővé tette, hogy több különböző jeladó működjön szorosan egymás mellett.

A többcsatornás modell-irányítás:

Rádió-távirányítás (néha R/C-nek rövidítik) fogalma alatt azt értjük, amikor rádió jeleket használunk fel valamilyen eszköz távolból történő irányításához. Gyakran ezen kifejezés alá soroljuk a kézi jeladóval vezérelt modell autók, hajók, repülők, és helikopterek csoportját is.
Az ipari, katonai és tudományos kutatói szervezetek is éppúgy használják a rádió-távirányítású technikát, mint a modellezők.


 

 

A vezérlési módok fejlődése:

Az 1960-as években a tranzisztoros berendezések forgalomba kerülésének köszönhetően gyors fejlődésnek indult az első, teljesen méretarányos, szervóval működtetett modellek elterjedése, bár ezek nagyrészt még mindig csak amatőrök keze által készített gépek voltak, de már a kereskedelemben is kapható, sorozatban gyártott alkatrészekből építették a modelleket.

Az 1980-as években az integrált áramkörök megjelenése még olcsóbbá tette az elektronikai termékeket, amelyek kicsi méretükkel és nagyon kis tömegükkel teljesen megfeleltek az elvárásoknak, aminek eredményeként a rádió-távirányítás széles körben elterjedté vált.


Integrált áramkör:

Az 1990-es években a miniatürizált berendezések már széles körben elterjedtek, ezáltal lehetőség nyílt, hogy az egészen kicsi modelleket is távirányítással vezérelhessük, és 2000-re már hétköznapi dolognak számított a rádió távirányítás az olcsó játékokban is.

Ezzel egyidejűleg a modellezők találékonysága szüntelenül tombolt, és az amatőr modellezők a legújabb technikai megoldásokat és alkatrészeket felhasználva olyan széles körbe kiterjesztették a modellezés ágazatát, hogy a gézturbinás meghajtású repülőgépeket, helikoptereket, és tengeralattjárókat is építettek, hogy csak néhányat említsek.

Ez egy modell gázturbina!!!


Mielőtt még nem létezett a rádiós távirányítás, sok modellben egyszerű olvadóbiztosítékot, vagy óraszerkezetet használtak a repülők kormányzásához, vagy a repcsik vitorlázásának időzítéséhez. Néha egyszerű óraszerkezetes vezérlők irányították a modell mozgását és befolyásolták egyéb viselkedését is.

A másik módszer, amikor kikötik a modellt egy adott ponton, (középpont), és a középpont körül, a kötél hosszának megfelelő sugarú körön futtatják körbe-körbe a modellt. Ez leginkább autó, és hidroplán modelleknél elterjedt megoldás, de szerintem nem lehet túl izgalmas. Az elektromos hajtású, középpont körül keringő repcsik irányítását „round the pole” - középpont körül keringő- vezérlésnek, a belsőégésű motorok hasonló irányítását pedig „control line (USA: u-control)” vezérlésnek hívják (az amerikaiak), de nálunk ugyanazt jelenti, működési elve azonos.

 középpont körül keringő modellek

 

 







Szólj hozzá!

Címkék: modellezés gázturbina rc modell modell gázturbina

A rádió távirányítás születése

2007.10.23. 11:33 RC-blog

Rövid történelmi összefoglaló

Ez most egy kis kitérő az RC modellezés világából, de az angol nyelvű Wikipédiában keresgélve ráakadtam a rádió távirányítás történelmi leírására, amit elég érdekesnek találtam ahhoz, hogy közzétegyem itt a blogban. Másrészt nem is akarok olyan nagy léptekkel haladni, inkább "lassan, de tartalmasan"!  (ezt most találtam ki :) király! )
Szóval inkább részletes tartalommal szeretnék szolgálni az RC Rajongóknak!

Akkor egy kis "Radio Control" történelem, remélem Ti is érdekesnek találjátok!

Enjoy :)  :

A rádió távirányítás az 1800-as évek vége felé jelent meg először, amikor Nikola Tesla 1989-ben a Madison Square Garden -ben megrendezett kiállításon bemutatta kis modellhajóját, ami a látszat szerint engedelmeskedett a közönség szavának, a valóságban azonban Tesla fordította le a közönség verbális kéréseit, és küldte a helyes információkat összehangolt rádiójelek formájában a hajónak.

Никола Тесла
1898, november 8.-án az Egyesült Államok szabadalmaztatta ezt a találmányt.

1909-ben Gabet, a francia feltaláló bemutatta az általa "Torpille Radio-Automatique" -nak hívott rádiójelekkel távvezérelt torpedóját.

1917-ben Archibald Low - az RFC (Royal Flying Corps) Kísérleti Üzemének munkatársa - volt az első ember, aki képes volt sikeresen alkalmazni a rádió távirányítást repülőgépben.

1920-ban többféle rádió távirányítású hajót használtak a haditengerészeti tüzérségi lőgyakorlaton. A szovjet Vörös Hadsereg rádiójellel távvezérelt, angol nevén „teletankokat” vagyis „távolból irányított tankokat” vetett be az 1930-as évek folyamán a „téli hadjáratban” Finnország ellen a II. világháború kezdeti szakaszában.

A „teletankot” rádiójellel irányították 500-1500 méteres távolságból egy hagyományos tankból, ezt nevezték a "vezérlő, vagyis irányító tanknak", ez a két összetevő alkotta akkoriban az úgynevezett „telemechanikus” csoportot.
A „teletankokat” tehát a szovjet hadsereg vetette be, a téli hadjáratban, és az utolsó két „teletank” zászlóalj hadban is állt egészen a „nagy hazafias háború” kezdetéig.

            


"Teletank"
Teletank
























Az 1930-as években
Nagy-Britannia kifejlesztette a „Queen Bee” =”Méhkiránynő” nevű, rádiójel irányítású tüzérségi feladatokat ellátó légi járművet, és a szintén távirányítású, személyzet nélküli „Tiger Moth"=„medvelepke” nevű repülőt, amelynek feladata a hajóflották kilövése volt. A „Queen Bee”-t később a hasonló nevű „Queen Wasp”, a „Darázskirálynő” helyettesítette, amely már nagyobb teljesítőképességű gép volt.


A "Tiger Moth"



















A „Queen Bee”


Tiger Moth

 












Ennyi elég is szerintem a rádiós vezérlés történelmi összefoglalására. Legközelebb még a konkrétan modellek irányításának visszatekintésével fogok foglalkozni szintén csak néhány bekezdésben, és utána már át fogok térni a konkrétabb fogalmakra.

Úgy gondoltam nem fogok "csőlátással" csak és kizárólag az RC vonalán menni, hanem szeretnék egyéb technikai dolgokkal is foglalkozni, kis kitérőket téve ezekkel a modellezés világából.
Úgy gondolom, hogy mindenki aki szeret modellezni, az szeret bütykölgetni, és szerelgetni is, érdekli az elektronika és izzik a vére a mechanikus szerkezetektől, a berregő motoroktól.

Úgy látom a szavazásra rákattantak azért néhányan, ezért megkérlek Téged is, hogy szavazz, mert a szavazás eredménye fogja eldönteni, hogy melyik ágazattal fogok erősebben foglalkozni. Köszi! :)

Szólj hozzá!

Címkék: modellezés rc rc történelem rc autó rádió vezérlés rádió távirányítás

Mit is jelent az RC modellezés?

2007.10.23. 11:10 RC-blog

Először is tisztázuk, hogy mit is jelent az "RC modellezés".


  • Jelentése: 

radio-controlled model (or RC model)

A „radio-controlled model (or RC model)”  -„rádió-iránytású modell” egy rádiójellel irányítható modellt jelent.

Szinte minden elképzelhető típusú közlekedési eszköznek van RC modell megfelelője, beleértve az autókat, hajókat, repülőket, egészen a helikopterekig és a vasútmodellekig.

A modellezés

egy igen izgalmas hobbi és technikai sport egyben.
  • Célja :
valamilyen jármű kicsinyített, de működő képes másának a megépítése. Nem keverendő össze a makettezéssel, ahol szintén az eredeti jármű kicsinyített mását építik meg, viszont ezek a nagyon pontosan élethű makettek nem mozognak.

A modellezést különböző járműtípusok szerint csoportokra bonthatjuk.

Létezik repülő, autó, hajó, de még rakéta modellezés is!













A megépített modellek között találunk olyanokat, amelyek egy már létező jármű méretarányosan kicsinyített, működő másai, de vannak olyanok is, amelyek csak a fantázia szüleményei. Sokszor a modell gazdája olyan tudást és élményeket szerezhet, amelyet a valóságba igen nehéz lenne megkaparintani. Ez főleg a repülőmodellezésre igaz, ezért sokan ezt tekinzik a modellezés legizgalamsabb ágának.

  • A modellek irányítása többféle módon is történhet.
A leginkább elterjedt módszer a rádió távirányítás. Az így irányított modelleket szokás az angol "radio controlled" kifejezés alapján RC modelleknek is nevezni.

 

Ezzel le is tisztáztuk az alapfogalmakat, jöhet a következő bejegyzésekben az izgalmas, lényegre törő tartalom!

Én elsősorban az autó RC -ket kedvelem a legjobban, de úgy érzem nem lehet csak ennél az egy csoportnál leragadni, ezért foglalkozni szeretnék a repülő és hajómodellezésel is.

forrás:hu.wikipedia.org/wiki/Modellez%C3%A9s

1 komment

Címkék: rc radio controlled model makettezés modellek irányítása

A modellezés

2007.10.23. 10:43 RC-blog

"Örök gyermekek vagyunk, s mindig új játékok után loholunk."
Anatole France

Hogy miért kezdtem el az RC modellezésről Blogot írni?

Egyszerűen csak azért, mert megtetszett ez a hobbi. És talán mert már gyerekkorom óta elvarázsolnak a mechanikus, és elektronikus szerkentyűk.

Régen csak a lego volt, meg a kisautók, amikkel próbáltam lefoglalni magam, aztán mivel összeszerelt állapotukban már meguntam őket, ezért elkezdtem a komolyabb cuccokat is miszlikre aprítani, mint a walkman-t, meg a biciklit. Persze nem mindig sikerült működőképes állapotba visszahozni őket, de legalább megtanultam, mi mitől működik benne.
Aztán később sokat szerelgettem faterral a fűnyírók négyütemű motorjait, aztán meg lett egy Trabim, (akinek volt, az úgyis tudja mennyi bütyköléssel jár egy ilyen NDK-s csodagép), szóval ezeken tanultam meg, hogyan is működik a 2 és 4 ütemű motor.
A mai napig is örömmel bütykölgetem az autómat (ami már nem a Trabi :) ), és a hasonló dolgokat.

Tehát minden érdekel ami zümmög, vagy berreg, így szerettem bele az RC modellekbe is.
Először a Balaton partján láttam közelről távírányítású off-roadokat, a következő élmény pedig a Pláza parkolóban közel 2 méter magasra ugrató modellek látványa volt.

Szerintem ez egy kitűnő hobbi, bárki űzheti, nincsenek korlátok, (legfeljebb a pénztárca), és mivel mindig alakíthatjuk, barbálhatunk valamit a modellünkön, ezért megunhatatlan.


Idézet Bogdán Endrétől:

A modellezés talán az egyik legszórakoztatóbb hobbi, amit fiatalok, és az idősebbek is ugyanazzal a lázzal űznek.

A modellezés már évtizedek óta az egész világon elterjedt technikai alapsportág. Amellett hogy kiváló kikkapcsolódás,kitűnően fejleszti a kézügyességet,kreativitást,általános és specifikus műszaki érzéket,megfigyelő és problémamegoldó képességet,esztétikai érzéket.

Kortalan sport. 8 -10 éves korban már elkezdhető és az életkorhoz, tehetséghez, igényekhez, lehetőségekhez választott szakterületeivel - kategóriáival, azokat váltva, akár élete alkonyáig nyújthatja az alkotás örömét, jelenthet életutat meghatározó - kiteljesítő örömforrást.

A modellezés, művelőjét megtanítja a kudarcok elviselésére és a sikerek megélésére is. A nemzetközi szinten is eredményesen versenyzők gyakran vesznek igénybe tudományos ismereteket, alkalmaznak csúcstechnológiát. Számos találmány származik modellezőktől (pl.: a modern 2 ütemű motorok vezérlése, - kipufogó rendszere, egy amerikai modellező találmánya - ma már az egész világon használják!)

A “világjáró” nemzetközi versenyeken szereplő modellezők nagyon sokan beszélnek, legalább kommunikációképesen (“konyhanyelven”) idegen nyelveket. Jellemzően angolul és (vagy) németül.A modellezők között nincsenek drogfogyasztók!
A két tevékenység kizárja egymást!
A társadalmi átlagnál jóval kisebb az italfogyasztók és a dohányosok aránya is!


forrás: (Bogdán Endre)

3 komment

Címkék: modell hobbi modellezés rc